Plugga plugga och lite festligt :D

Denna helgen har varit mest bara plugg. Men det har varit rätt gött faktiskt :D.
Känns ju som om man hänger med liiiite bättre nu än förra kursen.
Dock tycker jag att boken har krånglat till allt väldigt mycket med väldigt många krångliga ord som är rätt så oförståeliga.
Nu har jag lärt mig alla delar och vilka hormon dom bildar iaf.
Kan skriva ner dom här ju!
Men det är risk att det blir något stavfel för jag orkar inte rätt dom men dom senaste tre gångerna jag gjorde dom har jag fått alla rätt.
1. Corpus pineale (tallkottkörteln) - Melatonin
2. Hypothalamus - Oxytocin
3. Hypofysen - Tillväxthormon (GH)
4. Parathyroidea (Bisköldkörtlar) - paratyreoideahormon (PTH)
5. Thyroidea (Sköldkörtlar) - Tyroxin (T4)
6. Huden - Cholecalciferol (Inaktiv form av vitamin D3)
7. Njurarna - Kalcitriol
8. Ovarier (Äggstockar, kvinnor) - Östrogen
9. Testiklar (män) - Testosteron
10. Adenohypofysen (Framloben) - Prolaktin (PRL)
11. Neurohypofysen (Bakloben) - Oxytocin
12. Hjärtat - ANP
13. Fettvävnad - Leptin
14. Glandulae suprarenales (binjurar) - Cortisol
15. Barken - Andogener
16. Märgen - Adrenalin
17. Pancreas (Bukspottkörteln) - Glukagon
18. Langerhans öar - Insulin
.
Så nu är det fixat tills på tisdag :D.
Nu ska jag sätta mig och skriva ner det som skall vara skickat till gruppen på tisdag.
Gjorde det igår men nu ska jag skriva in det i datorn och maila :D.
KRAM!

Lämnade Bananer

Lämna din banan här:

Banan-namn:
Kom ihåg mitt banan-namn?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din banan:

Trackback
RSS 2.0