Gått bra idag!

Plugget har gått bra idag!
Finemang! ;D
Lärt mig lite tror jag! haha
Men ska läsa det lite nu igen det som jag skrivit idag.
Kan ju skriva av mig lite idag. Så den som inte vill läsa om tråkiga saker som man lär sig på sjuksköterskelinjen kan ju undvika texten tills ni ser en stjärna!
.
Lärt mig att PVK är perifer venkateter! HAHA, känns lite basic. Sånt som man borde veta, och jag lärde mig det idag! När man sätter en PVK kan det uppstå trombofebliter som är en infektion eller inflammation? Hummm, kollar i böckerna! INFLAMMATION!
haha..
Den sätter sig i en ytlig ven och det blir svullet, rött och ömt. Det kan ibland bli blodpropps bildning också.
Lärt mig om olika bedömningsinstrument
SGA - subjektiv global assessment
Ett frågeformulär med 7 frågor. Fråga 1-4 svarar patienten på och 5-7 svarar vårdgivaren på. Och det handlar om ens nutrtionsstatus!
Bland annat! Sen massor med andra men skriver bara ner den nu!
Sen har jag läst om städning
Finns tre olika sorters städning på ett sjukhus eller annat ställe där vård utövas.
Akutstädning - Vårdpersonalens ansvar. Det är om man har spillt något som måste tas upp med en gång och inte kan vänta.
Regelmässig städning - Moppning, dammsugning och våttorkning och liknande. Det har man ofta städerskor/städare till. Man kan använda sig av torra metoder, fuktiga metoder eller våta metoder.
Storstädning!
.
Sen finns det olika färger inom vården.
Grönt - Sterilt
Blått - Rent (sköljen) / Infektionskänsligt (Patientrum)
Rött - Smutsigt
Gult - Smittförande
.
Ne nu orkar jag inte skriva mer så här kommer stjärnan
.
*                   Och några till *****
.
Känner mig väldigt borta idag.. Eller jaa off som jag skulle kalla det.
Inte alls på bra humör men inte alls så nere som jag var för några veckor sen.
Känns konstigt.
.
Leo har iaf varit helt underbar idag!
Vi la upp dagen på lite annat sätt idag:D.
Jag såg till att maten var helt klar när vi kom hem!
Så han fick mat direkt klockan 16.30 och sen badade han och sen lekte vi massor!
Hade en jätteglad och mysig liten kille idag!
Men 18.30 så orkade han inte mer.
Inte konstigt när man går upp klockan 4 någonting!
Men han var så go innan! Han sprang fram och tillbaka mellan vardagsrummet och köket och hämtade böcker! haha. Har köpt hem en massa böcker från biblioteket! Man kunde köpa en hel påse böcker för 10 kronor där! Men han ville absolut inte läsa dom! haha.
Sen hämtade han min väska och tog ut plånboken och rensade den på kvitton! haha.
Det va fullt med kvitton på vardagsrumsgolvet men nu är dom slängda och min plånbok är rensad!
Gott!
.
Nu vet jag inte mer vad jag ska skriva.
ska kolla blodsocker och sen sitta här och stirra ett tag till.
Kanske baka lite.
Hejsvej!
Kram!

Lämnade Bananer
Banan inskickad av: Fannie Ek

Vad hade du gjort utan Leo? Plånboken hade ju varit proppfull annars vid det här laget ;). Och jag gillar bananer massvis! :)

2010-10-22 @ 08:57:18
URL: http://fanniesliv.blogg.se/

Lämna din banan här:

Banan-namn:
Kom ihåg mitt banan-namn?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din banan:

Trackback
RSS 2.0